Verktoy.

Verktoy.

Verktoy er en spesiell type instans som brukes til a implementere vapen, verktoy og andre interaktive objekter i Robllox.

Opprette et nytt verktoy [rediger]

Et verktoy er en container-instans, som en modell. For a opprette et nytt verktoy, hoyreklikk i arbeidsomradet, velg Sett inn objekt og deretter Verktoy.

Igjen er et verktoy bare en beholder, slik at det ikke vises i 3D-visningen hvis den er tom. Hoyreklikk pa verktoyet og sett inn en ny del. Verktoyet vil na dukke opp i 3D-visningen. For a plukke opp et verktoy ma den ha en del inne i det som kalles Handtak. Gi nytt navn til delen i verktoyet som skal handteres. Na hvis du kjorer spillet, vil karakteren din kunne hente verktoyet.

Tilpasset verktoy geometri [rediger]

Et verktoy kan ha sa mange deler i det som du vil. Husk at bare en del skal kalles Handter, da denne delen er hvor verktoyet skal feste til handens karakter. Et par tips nar du bygger verktoy:

Pass pa at alle delene ikke er forankret nar du er ferdig med a bygge. Hvis noen del av verktoyet er forankret, vil verktoyet ikke kunne flytte og tegnet vil bli sittende fast nar du plukker opp det. Bare navnet pa en del Handter. Hvis du har flere deler kalt Handtak, velger verktoyet bare ett for punktet der tegnet inneholder verktoyet. Det er viktig a ikke bruke overflatesveis nar du bygger et verktoy. Verktoy bygget med overflatesveis vil falle fra hverandre nar de er utstyrt. En overflatesveising opprettes nar du tar to deler sammen som har kompatible overflater (for eksempel glatt / sveis, innlop / stud). I stedet endrer du atferdshendelen til Alltid, og sorg for at overflatene pa alle delene dine er Glatte eller SmoothNoOutlines.

Eksempel pa et verktoy bygget fra flere deler:

I eksemplet ovenfor er den hvite delen handtaket. De andre delene er koblet sammen ved hjelp av sveiser.

Verktoy uten handtak [rediger]

Det er mulig a lage et verktoy uten handtak eller geometri. I dette tilfellet blir verktoyet bare et grensesnitt til spillerinngang uten visuell representasjon i 3D-visningen. For a lage et verktoy som dette, slar du bare av egenskapen RequiresHandle i verktoyet.

Utstyrsverktoy [rediger]

Verktoy kan utstyres pa flere mater. Den enkleste maten er a ha verktoyet i arbeidsomradet og ha en spiller kolliderer med den. Nar dette skjer, blir verktoyet automatisk lagt til spillerens ryggsekk. Verktoyet vil automatisk utstyre seg selv hvis spilleren ikke har noe som for tiden er utstyrt. Merk at dette bare vil fungere hvis egenskapen RequiresHandle til verktoyet er satt til ekte.

Du kan ogsa bruke StarterPack til a gi verktoy til spillere. Nar en spiller springer, blir alt innholdet i StarterPack kopiert inn i spillerens ryggsekk. Hvis du vil sorge for at spillerne alle starter med bestemt utstyr, er StarterPack det beste stedet a gjore dette.

Du kan ogsa bruke et Script til a gi et verktoy til en bestemt spiller. Skriptet kan sette verktoyet (eller en kopi av verktoyet) inn i spillerens ryggsekk.

Du kan ogsa tvinge spilleren til a utstyre et verktoy ved a foreldre verktoyet i spillerens tegn.

Dropping Tools [edit]

Som standard kan en spiller slippe et verktoy ved a trykke pa