Willys refleksjoner Willys refleksjoner.

Willys refleksjoner Willys refleksjoner.

| Willy-Peter Schaub | Pa jakt etter IT enkelhet, kvalitet og ro |

UNISA Chatter & ndash; Designmonstre i C ++ Del 8: Refleksjon ved hjelp av QT.

VIKTIG PUNKT: Det er viktig a understreke at hensikten med disse innleggene er a dele min l ring som jeg graver gjennom de tre siste fagene i min deltid UNISA-studier. Innleggene til ingen mate fremmer konsepter eller teknologier & hellip; de er ren informasjonsdeling for medstudenter og hellip; selv om hoydepunktet at vi undersoker flere teknologier og konsepter som vi vanligvis foretrekker

I dag undersoker vi QTs implementering av MetaObject-monsteret, som gir informasjon om egenskaper og metoder for et QObject.

Stotter folgende funksjoner:

className () returnerer klassenavnet superClass () returnerer en peker til QMetaObject i baseklassen eller 0. methodCount () returnerer antall medlemsfunksjoner i klassen & hellip; og mye mer & hellip; referer til QT hjelp

Ved hjelp av typecast-operatoren kan vi konvertere et uttrykk fra en type til en annen. Destinasjonstypen (DestType) er avledet fra QObject, noe som gjor operatoren til en downcast-operator.

Se dynamic_cast i QT-hjelp for mer informasjon.

QObject Properties, er imidlertid mer generiske.

En utvidelse til QOject, som gir tilleggsfunksjoner:

virtuelt grensesnitt for a skaffe egenskaper som kopierer og sammenligner funksjoner toString () -funksjon som returnerer en presentasjon av alle egenskapene til objektet i XML-format.

Her er et utdrag fra oppdragskoden jeg skrev for a utforske det ovennevnte:

Tekstboktekstfiler (noter linjer 10 & ndash; 15) & hellip;

Dette resulterer i at folgende kode genereres og legges til det resulterende programmet & hellip;

Som vi kan analysere med en funksjon som & hellip;

Gir oss dette resultatet & hellip;

Legg merke til at vi har atte eiendomsmakrometoder, som er de fire getters og de fire setterne vi definerte. Vi har ogsa fem egenskaper & hellip; hvorfor fem og ikke fire? Vi har vare fire egenskaper og navnet & rdquo; eiendom som er definert i QObject.

Hvis du jobber i Visual Studio 2010, som jeg er, vil du kanskje se pa folgende informasjon som er snill-relatert:

Yippee, neste gang vil vi se pa flere designmonstre og oppsummere alle de monstrene vi har mott under vart UNISA eventyr i ar

Avbryt svar.

Du ma v re logget inn for a skrive en kommentar.

Takk for forklaringene!

Du har forklart noen fa begreper som jeg har slitt med.